Restaurangvagn Ro3A
Med utgångspunkt från en UGJ-vagn kompletterad med etsade sidor, underredsdetaljer och lite gjutdelar från ByggSvenskt byggs en 30-tals restaurangvagn lite snabbt och lätt.
Batterilådor och andra underredsdetaljer löddes ihop och sen fast på den separata underredsplåt som ska limmas på undersidan av vagnskorgen. Med satsen kommer två varianter på fönster till restaurangdelen, dels de äldre med träram, dels de yngre gummiinfattade och lite lägre fönstren. Jag bygger en lite senare variant och valde de modernare fönstren. Instruktionerna föreslår att man ska måla dem separat och limma fast dem när korgen är målad, jag valde att löda fast dem istället.
Här kan det vara värt att påpeka vikten av att sätta mässingssidorna på rätt höjd. De ska INTE sitta i linje med det lilla taket över dörrarna! Måtta genom att lägga på taket innan sidorna limmas, då ser man hur mycket man måste trycka ner mässingssidorna innan man limmar. Detta är mycket viktigt och vad jag förstår väldigt svårt att korrigera i efterhand.
Sidorna limmades med epoxylim, för att få raka sidor tog jag hjälp av alla limklämmor jag kunde hitta. När sidorna kommit på plats limmade jag dit dörrarna, även de med epoxy.
Sen vände jag uppmärksamheten mot underredet. Den här vagnen hade ju Görlitzboggier tills de ersattes av MD-boggier. Jag ville inte ha MD och hade tur att hitta lämpliga/liknande boggier i en av mina bra-å-ha-lådor, Liliputskapelser från början. Det krävs viss kirurgi för att få dem att passa bra men inget särskilt komplicerat vad det verkar. Jag knipsade av Liliputfästet och skruvade istället fast boggierna med en vanlig träskruv. Ett par små brickor lades emellan så att höjdläget blev korrekt. Dessutom blev jag tvungen att våldföra mig lite på plattan med fotstegen.
Jag bestämde mig också för att montera NEM-fickor med den kinematik som UGJ tillhandahåller istället för TB-koppel. (Detta för att kunna koppla vagnen i ett tåg med Heljans 30-talare utan att behöva bygga om dem). Det krävdes en del filande innan jag tyckte det kändes som om det skulle fungera så smidigt jag ville.
Att limma takplåten på plasttaket var lite mer komplicerat än jag trodde men med en kombination av ca-lim och epoxi och en rejäl uppsättning limklämmor gick det bra. Med korgarna lackade och taket löst lagt på rätt ställe ser man att det nog börjar arta sig.
Räcken och dekaler monterade, fönsterramar målade och korgen mattlackad. Sen är det bara att montera glas i fönstren.
Koppelkulisserna monteras nu, som nämnt ovan prepareras de med några filtag och monteras sen lätt på plats. På underredsplåten finns några flärpar som blir utmärkta fjäderfästen, (de som sitter i vagnens golv ger inte tillräckligt utrymme för fjädrarna).
I vanlig ordning sätter jag in innerväggar även i den här vagnen.
Nu ska gardiner, bord och de konformade bordslamporna monteras i matsalen. Lamporna tycker jag är viktiga eftersom de syns rätt väl genom fönstren (se den här bilden t.ex.). Att tillverka dem var inte så lätt och gick väl sådär. Jag filsvarvade dem ur en bit plaststång som jag spände in i dremeln.
Konerna limmades sen på små bitar nysilvertråd. Jag brydde mig inte om att måla trådarna utan limmade lamporna direkt på borden, gjorda av kartong och lite spillbalsa.
Efter att borden torkat kan de placeras i matsalen, som vid det laget har fått sina gardiner också.
Lamporna ser hyfsade ut, kanske borde de sitta lite lägre, men det enda jag gör nu blir nog att justera de som sitter snett.
Efter att ha limmat in tillräckligt med bly för att komma upp i min 'UGJ-standardvikt' på 170 gram återstår nu bara att fästa taket, sen är vagnen färdig att kopplas in i tåg.