Ellok litt Ha - Jeco

Den här byggsatsen från Jeco/DJH har kanske lite oförtjänt legat och väntat länge på att jag skulle göra nåt åt den. En av orsakerna är att jag dragit mig för att kladda med epoxilim och inte vill löda vitmetall. Nå, när jag av andra skäl ändå var tvungen att ta fram epoxituberna tänkte jag att det var lika bra att använda allt jag blandar till, genom att bygga lite på den här. Som ett bakgrundsprojekt.

Ett locklyft avslöjar inga nyheter för den som byggt en av Jecos vitmetallbyggsatser. Kåpan kommer i ett fåtal stora gjutningar, oftast väldigt 'logiska' om ni förstår vad jag menar. I det här fallet består byggsatsen i korthet av:

  • Huvar, 2st (vm)
  • Hytt + hyttak (vm)
  • Underredsplatta (vm)
  • Boggiesidor (vm)
En hög detaljer av gjuten mässing, etsad mässing eller vitmetall att limma på rätt ställe, allt packat i plast för att inte försvinna. Ett driv att montera som, om jag minns rätt (den här byggsatsen har alltså legat ett bra tag...), är ett Brimalmdriv och såldes som tillbehör till byggsatsen. Består av en mässingsplatta, två drivboggier, en motor och lite delar i mässing och gummi för att få allt att sitta ihop.

 
Det första jag gör med de här satserna är att lista ut var och hur stora hål som ska borras. Det blir ju en hel del och Dremeln fick jobba ett bra tag med den här. Jag borrar alltså med Dremel, det lär finnas en risk att borret hugger om det blir för varmt, det har jag aldrig råkat ut för, kanske har det bara inte blivit tillräckligt varmt. Men, risken lär finnas så den som vill vara försiktig bör kanske handborra.

Byggbeskrivningen består av ett fåtal skisser som visar vad som ska monteras var. Tanken är att man bara monterar del för del, i nummerordning, för att plötsligt vara färdig för målning. Det finns ingen anledning att göra nåt dramatiskt annorlunda här om man inte tänker göra nåt eget påhitt (som i mitt fall montera belysning). I så fall får man förstås fundera på vad som är den mest praktiska ordningsföljden. Men som sagt, annars följer man bara bygganvisningen så är det här inga problem.

Jag började glad i hågen med moment 1-2-3-4-5-6. Men bestämde mig för att vänta med del 2, buffertbalkarna, för att ha ett plant underlag när hytten monterades. Och att låta bli att montera huvarna eftersom jag tänker det är enklare att borra ut strålkastarna och montera belysning innan huvarna sitter fast på bottenplattan. Det som är gjort på bilderna här är att strålkastarna monterats i huvändarna, och hytten har limmats på bottenplattan.

 
Härnäst är det dags att limma dit detaljerna på bottenplattans undersida. Jag använder epoxi för de lite större delarna och ca-lim till de mindre. Egentligen är jag inte så förtjust i vare sig epoxi eller ca-lim (epoxi är kladdigt och bökigt, ca-lim håller inte) men eftersom jag är lite tveksam till att löda vitmetallen så går det bra i alla fall. Detaljerna på buffertbalken får vänta ett tag.  

Huvarnas ledstänger monterades efter att lykthusen borrats ur för små (1,2mm) glödlampor.

När jag provmonterade boggierna tyckte jag det såg väldigt riskabelt med den lilla frigången för hjulen, knappt en mm faktiskt. En stor kortslutningsrisk, eller ja, varenda rälsskarv skulle bli ett faromoment och en modulkörning skulle bli en enda lång kortslutning... För att isolera underredet från hjulflänsarna lade jag ett lager vanlig tejp på underredets undersida. Borde funka tänker jag, och när/om hjulet nött hål i tejpen är det bara att lägga på ny tejp.


Efter att ha sprejat underedsplåten svart kollade jag hur trångt det kan komma att bli med dekoder, lampor och alla dessa j:a sladdar. Rejält men inte ohanterligt trångt är väl slutomdömet.

Sen lödde jag in dekodern, en Digitrax DZ123, och travade iväg till rullstället för en kort provkörning. Det gick...ja, nej, det gjorde det ju knappast. Små ryck då och då men nåt var väldigt fel. Och helt plötsligt började dekodern lysa!! 'Det gör de inte ofta' hann jag tänka innan jag såg lågan. Och röken. Mycket vackert, som en svetslåga i skala H0...

Exakt vad som gick fel vet jag inte så det ska mycket till innan jag löder in en ny dekoder. Så här blev det i alla fall i närbild.

Efter att ha konsulterat expertisen på Svensk MJ Forum fick jag en hyfsad idé om vad det var som hade hänt. Den dekoder jag hade kvar var utrustad med stiftkontakt och jag lödde anslutningarna till underredet, motor och strömupptagning i motsvarande stifthylsor. Går även den här dekodern sönder kan jag i alla fall byta utan att löda och ha mig. Som förberedelse inför slutmontering har jag målat en del smådetaljer, snart ska så korgen målas, ledstänger och annat som ska dit monteras, och förstås belysningen fixas till.

Och visst får det plats i hytten. Som vanligt när jag bygger blir det en ohygglig massa sladdar som ska knökas ner i ett begränsat utrymme, jag gruvar mig alltid över det här. Saknas på bilderna här gör anslutningarna för strålkastarna. Ännu fler sladdar...

Efter att ha målat hytt och huvar är det ju kul att se hur det hela tar sig ut i hopsatt skick:

Sen är det bara att montera detaljerna i den ordning man tycker egentligen. Jag tog ledstängerna först, lite pyssligt arbete men går fort med en bra tång och mässingstråd i rätt dimension.

Sen följde detaljerna på buffertbalkarna. Innan buffertarna limmades fast satte jag loknummerdekalerna på plats, jag tänkte det var svårare att få dit dem snyggt om jag skulle ha för mycket grejer i vägen.

Lokskyltarna är förresten väldigt snyggt etsade kom jag på, se bara!

Men det är inte dags för det än...nu ska här pillas in lampor och lampsladdar. Kul jobb... Jag limmade fast sladdarna i huvtaken med epoxilim, det vore ju bra om de kunde hålla sig ifrån svänghjulet och kardanerna. Hur stökigt det blir i hytten spelar ingen större roll, där är ju bara motorn. Jag funderar också på att sätta ett 'lock' strax under fönsterhöjd för att man ska slippa se trådhärvorna. 

Eftersom jag inte ville mattlacka lamporna passade jag på att göra det innan huvarna limmades fast, drivlinan maskade jag med gladpack eftersom hytten redan var fastlimmad. Lamporna maskade jag inte utan jag drog bara in dem i huven en bit, när lacken torkat fästs de i rätt läge med hjälp av 'canopy glue'.

Fönsterglaset kom med i byggsatsen och kunde klämmas dit utan limning. Det enda som sen återstår att montera, förutom att limma dit huvarna och taket, är A-skärmar, vindrutetorkare och koppel.

Med huvarna på plats var det sen bara att se till att sladdarna fick plats i god ordning innan taket limmades fast. Jag använde bara en gnutta lim eftersom jag ville kunna bryta loss taket om jag skulle behöva peta med nån sladd eller så. För att inte sladdarna ska lysa genom fönstren klädde jag in dem med en bit svart silkespapper. Visst, det syns ju fortfarande att det finns nåt där men det skriker ju inte ut sin närvaro direkt.

 V-torkare och A-skärmar på plats och nu har vi så ett stycke Ha-lok att fräsa omkring med! Ett kul bygge, i stort sett problemfritt (debaklet med dekodern är glömt...) och med ett hyfsat gott resultat tycker jag själv. Jag kan varmt rekommendera den här satsen för den som får chansen att köpa en, (de finns ju bara på begagnatmarknaden och är väl inte Jecos vanligaste byggsats heller kanske).

När jag skulle ge loket den sista lilla piffen och måla dörrhandtagen upptäckte jag att jag hade glömt nåt väsentligt! Så det allra sista momentet på det här loket blev att böja till, montera och slutligen måla handräckena vid gavelstegarna.

 
Och nu är loket färdigt i alla fall!