Mg 611

Godstågsloket litt Mg har länge varit min favorit bland svenska lok. (Det är väl inte för intet som ett Mg-lok pryder omslaget till boken 'Svenska Ellok' heller...). Jag har sedan tidigare haft två stycken Mg-lok i modell, ett byggt för en hel del år sen från Hobbytekniks etsplåt med Brimalmdriv och ett Brimalmlok köpt färdigt och sedermera sålt.

Nu var det alltså dags att börja bygga ett par till, den här gången återigen med Hobbytekniks plåt som grund men med gjutdelar från dels Hvst21 (René Sjöstrand/Jens Dahlströms samarbete), dels från JPMJ (lär kunna nås via 'jpmj72"kanelbulle"yahoo.se'). Tillgången till den här etsplåten är numer strypt men den som vill bygga ett eget Mg-lok hänvisas med varm hand till 'ByggSvenskt' eller VVA som har tagit fram en byggsats.
 
Till mina byggen behövs en uppsjö smådelar av olika ursprung, jag plockar fram, och försöker presentera, dem efterhand som bygget fortskrider.
 
Utgångsmaterialet ser ut så här. Delarna till vänster nedan kommer att ha Hildorssondriv och gjutdelar från JPMP som passar perfekt på Hildorssondrivet, bygget av detta lok finns här nedan under rubriken 'Mg 611', det andra får Brimalmdriv (det äldre, alltså inte ett löst driv av den modell som sitter under Brimalms färdiga Mg-lok) och gjutdelar från Hvst21. Det bygget beskrivs under rubriken 'Mg 618'.

De största skillnaderna mellan loken förutom drivningarna är att JPMPs gjutdelar inkluderar huvar i vitmetall och boggiramar i vitmetall, färdiga att skruva fast i boggierna. Hvst21 har lösa boggisidor och möjligen en i övrigt mer komplett uppsättning gjutdelar.

Det här loket ska få nummer 611, skyltarna kommer från Hvst21 f.ö.
 
Det första byggmomentet som ska klaras av (eller ska och ska, här finns ju ingen direkt bygganvisning tillgänglig utan man får skapa sig sin egen ordningsföljd) är att löda ihop de färdigbockade fronterna med den färdigbockade lokkorgen. Tanken är att man ska sticka en tråd igenom övre hålen för det inre handräcket och på så sätt vara säker på att fronten löds fast i rätt vinkel. Så gjorde jag, och fick allt rakt utan problem. (En skicklig byggare, inte jag..., kan på bilderna nedan ses åstadkomma samma lysande resultat utan att säkra upp med tråden). 

När fronten är fäst kan man försiktigt trycka till fronterna för att så väl som möjligt följa innertakets rundning samtidigt som man löder fast innertaket i frontens sidor.

Så en titt på underredet/drivningen. En typisk 'Hildorssonprodukt' säger jag som har sett några såna passera förbi. Dvs en stabil och tjock fräst mässingsbit, här svarteloxerad. Drivboggier och hjul från Roco och en rätt krallig Mashimamotor fastklämd i mitten. Vikten på bara drivet är 400 gram så det vete katten om man behöver lägga in så jäkla mycket bly överhuvudtaget i loket. Boggiesidorna kommer f.ö. från JPMJ och är gjorda för att skruvas fast på Rocoboggierna. Förutom att rensa från gjutskägg är ingen anpassning alls nödvändig!

En sak som slår en när man inspekterar Hildorssons drivning är att hjulen ser väldigt stora ut. En kontrollmätning ger 14,9mm diameter, skalenligt borde vara 12,6. En avvikelse på drygt 15% med andra ord. Nu spelar det kanske inte så stor roll, hjulen döljs effektivt bakom boggisidorna och buffertarna tycks hamna på rätt höjd i alla fall. Dessutom har hjulsidorna de karaktäristiska fjädrarna för hålaxeldriften vilket gör att jag kan ha ytterligare lite överseende med avvikelsen i storlek. (Som en liten kuriositet kan nämnas att hjulen på det andra Hildorssondrivet som skymtar på bilderna nedan också är för stora, men inte lika stora som på mitt driv. Förklara det den som kan...).

Huvarna som syns på bilderna här är alltså vitmetallgjutningar från JPMJ. De är tillverkade för att passa direkt på Hildorssons driv, vilket i sin tur är tillverkat för att Hobbytekniks etsning ska passa utan problem. Jag vill påstå att alltihop passar i det närmaste perfekt. Och när gjutskägg och annat bôs är bortfilat kommer det säkert att se mycket bra ut.

Jalusierna görs av etsade fosforbronsplåtar i två skikt. På båda skikten ska först lamellerna vridas så skikten kan skjutas in i varandra. Det är inte helt lätt att få det snyggt i det här skedet, jag ger upp om den ambitionen och lutar mig istället tungt mot förhoppningen att det ska gå lätt att justera till i efterhand.

När jalusierna sitter ihop är det bara att löda fast dem i öppningarna på sidorna.

I det här skedet fick jag för mig att provmontera boggisidorna. Efter lite knyppel gick det bra att få dem på plats men det krävs en del kirurgi innan de passar perfekt.

Av nån anledning blev jag tvungen att klippa av en av remsorna i innertaket för att få ner kåpan över underredet. Tvillingloket som byggs parallellt på Mässingsjuntan klarade sig utan detta. Underligt...   

Bland annat ska en del metall avverkas på boggiesidans insida för att inte skava mot hjulsidorna. Men med boggisidor monterade ser det betydligt mer ut som ett lok, eller hur?

Taket (färdigbockat - STORT tack för det!) passar också det i stort sett perfekt på lokkorgen, det är en liten aning 'överböjt' vilket jag är tacksam för eftersom det gör att man slipper böja till det själv. Efter att ena långsidan är fäst är det bara att trycka ner taket samtidigt som man fäster på andra sidan.