Gus - RimboGrande/Roco
 

Här är ett projekt som har väntat länge... Det är RimboGrandes överdel som ska monteras på en strippad Rocovagn. Rocovagnen slipas ner så den lödda överdelen passar över stommen, sen är det i vanlig ordning en uppsjö intrikata detaljer som ska monteras.

Förutom själva byggsatsen kommer några praktiska verktyg från RimboGrande till användning. Till vänster syns nitverktyget. När nitar ska pressas ut kan man givetvis använda allt från en rostig spik till en scudmissil, har man tillgång till nitverktyget är man emellertid säker på att alla nitskallar blir likformiga, det är svårare med de bägge andra metoderna.

Bilden till vänster visar en 'Hold-n-fold' i mellanstorlek. Det här är rätt kostsamma prylar men är till stor hjälp när man ska göra snygga bockningar. Inget av verktygen är alltså helt nödvändiga men man lär sig snabbt uppskatta dem när man väl har gjort investeringen.

Efter att ha nitat och bockat i vederbörlig ordning löds korgen ihop i gavlarna, sen är det bara att fortsätta med de flortunna garneringarna på gavlar och runt dörrarna.

Därefter ska L-balkarna lödas på gavlarna, efter att hål för handräcken borrats.

Gavelluckorna tänker jag limma när allt lödarbete är färdigt, helt enligt instruktionerna. Då limmar jag också dit de fotsteg som ska limmas i borrade hål i plastunderredet.

Sen kommer det något pillriga jobbet med att fästa dörrbeslagen. Jag valde att punktlöda fast dem i förhoppningen att ett grymt tjockt färglager ska fästa resten i korgen... På bilden till vänster syns förresten hur kladdigt det blir när jag bygger i mässing.

Jag har ju haft problem med tvålrester tidigare, nu testade jag att lägga grejerna i vatten med lite ättikssprit direkt efter tvätt med diskmedel och barntandborste. Det verkar som om det är rätt metod för mig i alla fall. Andra, t.ex. forumsignaturen '1956' har inga problem med att följa det enklaste receptet, för min del funkar det inte av nån anledning. Jag fick ett tips om att vattnets hårdhet kan göra skillnad, det är ju inte omöjligt att det är så. Nå, nu tycks jag ha kommit på en metod som både funkar och är enkel, så...

Nu återstår att fästa korgsidor och taket, limning av luckor och fotsteg och så målning förstås. Dessförinnan måste taket förlängas, i bygganvisningen står att man måste förlänga taket med 0,5mm. För min del behövs det drygt 2mm av nån anledning, förmodligen har jag inte använt samma Rocovagn som RimboGrande hade tänkt sig. I alla fall får man tips av RG om hur det kan göras och det spelar inte så stor roll om det är en halv eller två millimeter som skarvas på.

Nu ska jag bara lista ut hur jag ska måla vagnen. De enda bilder jag har visar dels en brunmålad vagn, dels Effos bananvagn. Jag vill helst ha en så 'tråkig' vagn som möjligt men brun vore lite väl... Vit är ett bra tips just nu, men jag ska låta frågan hänga i luften ett tag innan jag bestämmer mig.

Mitt i funderingarna dök detta upp i brevlådan! (Stort tack till den mycket vänlige person, som valt att hålla en låg profil och vars namn jag alltså inte nämner).

Därmed är målnings- och märkningsfrågan avgjord! Klart att det blir en Effovagn av det här.

För att få till underredet till vagnen behövs lite fix för att få den använda Rocovagnen att passa. Jag har alltså använt en 'felaktig' vagn att utgå från. Nackdelen med det är att jag får fixa till spännstag och fotbräda själv. Å andra sidan slipper jag ändra axelavståndet, så jag tycker jag kommer lindrigt undan i alla fall. Spännstagets mittdel hittade jag i min skrotlåda, sen kompletteras med plasticardremsor. Inget blir riktigt perfekt men med underredet målat svart och med Effomärkningen som ögonfång tror jag inte nån kommer att upptäcka några värre skönhetsfel.

Fotbrädorna av plast ovan är ju inge vidare, det insåg jag rätt rappt själv. så de ersattes med nysilver, fästa i korgens undersida med 0,6 ms-tråd. Samtidigt togs fotsteget bort, det ska ju inte användas på Effo-vagnarna.

Taket var ju lite för kort, det skarvades genom att limma takets gavelsida mot ett ark 1mm plasticard, två gånger. Sen klipptes/skars allt överflödigt bort varpå taket sprutspacklades för att sen slipas noga.

Ventilerna som ska sitta på taket finns med som etsade delar, men eftersom jag hade snygga plastgjutna ventiler (från UGJs personvagnar, nu tillgängliga från Lokstall1) tog jag dem. Efter att ha funderat lite bestämde jag mig också för att detaljera buffertplankan med koppel och slangar, alltså måste kopplen bort (för att ersättas av TB-koppel), och sen fylldes slitsen igen med några remsor plasticard.

Sen återstår bara målning och dekalering, och så ska allt monteras också förstås. Underredet sprejades svart, korg och tak i en gultonad vit färg, och därefter nederdelen av korgen i nåt som skulle vara en gultonad beigeorange kulör. Jag hade fått tips om att färgen bör vara SJ 81, dvs 'rälsbussorange' men fick av nån anledning för mig att en blekare nyans skulle se bra ut.

En kvick titt, sen stod det ju klart att det här var fel tänkt. Kontrasten blev alldeles för liten mellan färgerna, dessutom stämmer det inte alls med dekalerna. Den gula färgen torkades bort och eftersom jag nog tyckte den vita färgen kunde få dra mer mot gult, använde jag papperstussen med gul färg till att gnida in lite mer färg över det vita.

Sen fick det bli SMJs oranga istället, (det råd jag borde ha följt från början...). En aning kladd vid färggränsen att hantera, eller bortse från, blev det men nu är jag nöjd med kulören i alla fall.

Ett moment som måste betraktas som hyfsat svårt är att limma fast taket. Att få fast det är inget problem, men att få det snyggt... Gladbyggare som jag är tycker jag det här är godkänt i alla fall. Förutom att fästa taket har jag dessutom hunnit med att bättra på målningen lite här och där.

Och så var det dags för dekalerna! Helt smärtfritt, bara att lägga på dem. Jag använde MicroSet när jag lade på dekalerna, som ni ser på bilderna här ser det rätt illa ut innan dekalen torkar. När den har torkat sitter den betydligt snyggare och för att den ska sitta som snyggast använder jag MicroSol som mjukar upp dekalen och ser till att den smiter åt uppstickande detaljer. Den högra bilden visar hur det ser ut sen.

Härnäst ska vagnen mattlackas, därefter ska TB-kopplen monteras. Efter att ha blivit varnad för att använda Testors Dullcote, min favorit mattlack, över den här typen av dekaler bestämde jag mig för att i alla fall testa. En tunn dusch bara för att se om nåt tråkigt hände. Det gjorde det inte så efter att ha gjort några sistaminutenkorrigeringar i målningsschemat lade jag på några rejäla lager Dullcote. Ett par TB-byglar senare kunde hjulen monteras. Därmed är vagnen alltså färdig...

...trodde jag! Emellertid har spaningsläget plötsligt förändrats radikalt. De senaste indikationerna säger att texten 'Bananer' i själva verket inte ska ha den vackra blå kulör som kan beundras ovan, utan en röd, kanske inte mindre vacker, men i alla fall märkligt frånvarande från modellen ovan. Som synes:


Men snabbt och lätt ser vi till att änsa läget, och plötsligt stämmer dikt (film) och verklighet (modell) igen. Här bild på verkligheten: