Ryderwalls x0a7

Mitt förhållande till SJs X7-or har ett stort mått av nostalgi inbyggt. Många tågbyten i Herrljunga på vägen till farmor i Uddevalla blev det i ungdomen, ofta var det en X7 som stod och väntade. Hade man tur kunde man (precis som i de med tiden allt vanligare X9-orna) sätta sig i änden av den främre vagnen så man kunde se ut rätt förut. Och hålla koll så föraren inte körde mot rött eller svängde fel i Vargön, Öxnered eller Vara...
 
Hans Ryderwalls etssats kom för en hel del år sen, att den inte blivit byggd tidigare beror bland annat på att jag inte ville vara 'rostig' när jag gav mig på den. Eller 'dem', eftersom jag skaffade både motorvagn och manövervagn.

Med etsplåtarna, två stora och en mindre plåt per vagn, får man påsar med gjutdelar och skruv och mutter och ett snyggt dekalark med all märkning man kan önska sig. Dessutom en CD med 'bygghjälp' och ett mycket stort antal bilder på förebilden.

Jag har också köpt den rekommenderade drivningen från Kai Nilsson/ByggSvenskt.

Bygget - dag 1  18 Nov, 2009

Den rutiga duken på bilderna avslöjar för den insatte att de är tagna på Mässingsjuntan. Och det som syns på bilderna är vad som skedde under första kvällens arbete. Släpet/manövervagnen är vad det handlar om och efter en kväll är vagnskorgen och fronter bockade, inner- och yttersidor hoplödda och dörrar fästa. Intrycket så här långt är mycket positivt och inga överraskningar har jag stött på.

Innerkorgen bockad till vänster och efter att tre stagande innerväggar lötts fast kan väggarnas ytterskikt fästas.

Med sidorna färdiglödda är det dags att bocka fronterna. Jag höll plåten med hjälp av ett 'Hold & fold'-bockningsverktyg, men bockade enbart med fingrarna. För att få radien i hörnen böjde jag runt skaftet till en nålfil.

Fronterna löddes fast och sen var det dags att fästa dörrarna. När sen fönsterramarna lötts fast var det dags att packa ihop för kvällen.

Jag antar att nån kanske tycker det går långsamt? Jovisst, men en Mässingsjunta handlar om så mycket annat än att löda mässing. Man måste ta sig tid häckla plastbyggare, bli häcklad tillbaka, leta tappade sugar på golvet, spana på vad andra pysslar med, snacka skit och så fika förstås! Allt detta är i varierande grad 'måsten' för att få en mässingsjuntekväll fulländad.

2 Dec, 2009

Ytterligare en Mässingsjunta avklarad, den här gången lödde jag fast alla innerväggar, fortfarande i släpet. Mitt stora huvudbry nu är hur fanken jag ska komma åt att måla insidan, framförallt de båda stolarna längs fram.

16 Dec, 2009

Mycket att pyssla med på dagens junta, fick en del gjort på underredet till släpet men inte många bilder togs. Bara en faktiskt...

27 Jan, 2010

Efter att ha haft ett litet stando i bygget under tiden jag väntat på hjul och axellager till släpets boggier var det så dags att fortsätta bygget. Boggierna löddes ihop efter lite besvär med att få dit muttrarna som håller axelfästena. Eller snarare med att löda fast muttrarna utan att göra detsamma med skruvarna.

Både muttrar och skruvar är i mässing vilket gör dem lite mjukare än andra skruvar. Upptäckte jag genom att dra av två skruvar... Nå, inget problem eftersom det finns skruvar med till motorvagnen också och där behöver jag ju inga, drivet är ju redan komplett.

Med boggierna avklarade satte jag igång med inredningen. En mängd utsökt etsade säten som ska bockas till och sen lödas fast i innergolvet. Utan att vara svårt på något sätt var det i alla fall en uppgift som tog resten av kvällen i anspråk. Redan på de här bilderna syns det väl att det är en möda som betalar sig väl? Jag har nu börjat fundera på hur jag kan få in inredningen även i motorvagnen. Trots motor och kardan och grejer borde man väl kunna få plats med några säten tycker jag.

28 Apr, 2019

Efter en liten konstpaus på knappt tio år var det så dags att slutföra det här projektet. Utan vidare kommentarer, här är några bilder som visar vad som blev gjort.